Mitä olen puuhaillut töissäni?

Yo-merkonomiksi valmistumisen jälkeen olin pari vuotta yhden kuntaliittymän sairaalassa toimistohommissa ja sitten vaihdoin nykyiseen työpaikkaani. Nykyinen työsuhde on jatkunut jo hyvän matkaa yli kaksikymmentä vuotta. Siitä voi päätellä, että viihdyn työssäni erittäin hyvin. Olen valtiolla toimistohommissa tutkimussihteerin nimikkeellä. Työhön kuuluu datahaut, kuvioiden piirrot, julkaisujen taittoa ja pienen osaston (15 henkeä) arjen pyörittäminen. Todellakin tykkään työstäni tosi paljon. Tietyt työt tulee hoitaa säännöllisin väliajoin ja niiden välillä voi tulla eteen mitä hyvänsä. Välillä on seminaarijärjestelyitä ja työryhmätyöskentelyä. Tehtävän monipuolisuus ja tietynlainen vapaus valita miten sen hoitaa miellyttää minua.

Olin myös tämän uran alussa jonkun vuoden juomaravintolassa tarjoilijana ilta- ja viikonloppuhommissa. Aivan hullun hommaa jo silloin. Mitä lie tänään? En menisi, vaikka maksettaisiin se huono palkka . Niistä ajoista on jäänyt se, että ravintoloiden huonosti pyyhityt pöydät ja hygieniataso ahdistavat ja tekisi mieli ottaa luuttu käteen. Ja myöskin se, että yritän aina käyttäytyä henkilökuntaa kohtaan ystävällisesti. Muistan, mitä se arki siellä tiskin toisella puolella oli.

Onhan sitä elämän aikana tehty vaikka mitä, perattu sokerijuurikaspeltoa, nostettu perunoita ja porkkanoita (käsin ja koneella), oon ollut taimitarhalla töissä ja puita istuttamassa, kotisiivoojana, sahalla lautoja pinoomassa ja toimistohommissa tekemässä rahtikirjoja, vanhainkodissa laitosapulaisena, katukeittiössä vääntämässä ranskalaisia ja hampurilaisia...

Joskus olisi kiva tehdä jotain ihan muuta. Olen miettinyt, että jos saisin lotossa hirveesti rahaa, voisin ryhtyä jonkinlaiseen vapaaehtoistyöhön. Käydä kävelyttämässä mummoja ja jakamassa ruokapusseja tarvitseville. Ihmisläheisempi työ, esim. hierojana, voisi olla mukava mutta sitä ei terveyteni kestäisi. Jokin ulkotyö olisi kiva, esimerkiksi huoltofirmassa hoitaa pihoja... Lappuliisana olo?  Mun lempiohjelmiani on Tanskalainen maajussi, voisin ryhtyä suomalaiseksi maajussiksi ja hankkia vuohia ja hanhia ja elellä jossain perähikiällä luonnon antimilla ja lampsia päivät pitkät kumisaappaat jalassa... *haaveilee*