On tullut aika tehdä ensimmäinen välitilinpäätös. Miten uudet elämäntavat ovat vaikuttaneet minuun. Mitä tuloksia olen saanut aikaiseksi. Missä olisi petrattavaa. Miten aion jatkaa.

Ensin strategiset luvut:

23.7. tilanne (muutos edellisestä kuukaudesta):

  • Paino +0,2 kg
  • BMI +0,07 
  • Käsivarsi -1 cm 
  • Vyötärö -2 cm 
  • Lantio -2 cm 
  • Reisi -2 cm 
  • Pohje +1 cm 

23.7. tilanne 6 kuukauden jälkeen yhteensä:

  • Paino -13,9 kg 
  • BMI -4,78 
  • Käsivarsi -4 cm 
  • Vyötärö -13 cm 
  • Lantio -14 cm 
  • Reisi -10 cm 
  • Pohje -6 cm 
  • Yhteensä -47 cm (67 cm jos lasketaan molemmat kädet ja jalat :) 

Koko heinäkuu on ollut nihkeää painonpudotuksen kanssa. Tosin täytyy tunnustaa, etten ole mitenkään tiukasti elänyt. Jos minun tulisi pysytellä tässä painossa, se olisi helppoa. Senttimuutokset sen sijaan rupeavat jo näkymään. Eilen huomasin salilla, että minulla näkyy hauis!!  Eipä ole ennen näkynyt. Ehkä käsivarsista on sen verran sulanut jotain pois, että lihakset alkavat löytyä. Tervetuloa vaan! Jaloista on muhkuraisuus vähentynyt huomattavasti. Katsoin mittanauhasta, kuinka pitkä pätkä on 67 cm. Se oli aika paljon...

Liikuntamuutokset:

Nopeasti laskettuna olen harrastanut liikuntaa keskimäärin 30 tuntia per kuukausi elikkä tunti per päivä. Se on paljon, kun ottaa huomioon minkälainen liikuntakammoinen olen joskus ollut. Kuntosaliin olen nyt saanut sellaisen otteen, että siellä tulee käytyä pari kertaa viikossa. Pitkiä kävelylenkkejä sauvojen kanssa tai ilman tulee useampi viikossa. Vielä pitäisi päästä erilaisiin jumppiin, jottei olisi niin yksipuolista tuo liikunta. Ja venyttelyä peliin!!!! Eilen mietin sauvakävelylenkillä, etten ole enää talven hiihtolenkkien jälkeen oikein hikoillut kunnolla paitsi hölkätessä. Tajusin, että kunto on noussut, minunhan pitäisi kävellä nopeammin! Olen sellainen löntystelijä. Tulihan hiki ja hengästyinkin, kun vaan latasin askeleita tiuhempaan tahtiin!

Ruokavalio:

Ruokavalion muutokset ovat ehkä ne kaikkein pienimmät. Vain annoskokoja olen pienentänyt ja jättänyt turhan mussuttamisen pois. Kuvaavaa on se, että eilen menin kauppaan ja yritin keksiä jotain pientä hyvää lauantai-illaksi. Ostokset olivat: iso pussi cashewpähkinöitä, iso pussi hasselpähkinöitä (sikakalliita molemmat, tosin kestävätkin pitkän aikaa), pienempi pussi maapähkinä-rusina-sekoitusta, pussillinen herneen palkoja, kaksi pussillista teetä (Rooibos veriappelsiini ja Chamraj greippi-päärynä), 4 purkillista rasvatonta maitorahkaa ja (täytyy myöntää) pienempi purkki Aino-jäätelöä (eikä ollut edes hyvää, jotain valkosuklaasysteemiä).

Mitä muuta:

Minusta on tuntunut miltei koko tämän vuoden, että olen lomalla. Nyt vasta ymmärrän, miten paljon voimavaroja vie erilainen jahkailu, pitäisi tehdä sitä ja tätä. Huono omatunto on kuluttavaa. Nyt olen tehnyt sen mitä olen halunnut ja mitä suunnitellut. Muutenkin olo tuntuu jotenkin kevyemmältä.

Blogi 6 kk:

Blogin pitämisen aloitin myös kuusi kuukautta sitten. En usko, että olisin pystynyt tähän ilman blogia, ilman lukijoita, ilman kommentteja mitä olen saanut teiltä kaikilta. Huomaan, että löydän teistä itselleni idoleita ainakin kuhunkin vaiheeseen. Moni on aloittanut samoista lukemista, moni innostunut samoista lajeista kuin minä ja ennenkaikkea niin moni painii samojen ongelmien kanssa kuin minäkin. Haluaisin nimetä teistä monta kannustavaa ja minulle tärkeää henkilöä mutta pelkään, että joku unohtuisi listasta, joten yleisKIITOS TEILLE KAIKILLE!!

Miten tästä eteenpäin:

Aloitin jo lomani ja alkuperäinen tarkoitus oli vain tasapainoilla tämä noin viisi viikkoa. Sen verran jäi kuitenkin tuo heinäkuun tulos kaivertamaan, että jatkan vielä ensi viikonkin entiseen tapaan, mikä se nyt sitten onkin. Loman jälkeen jatkan hyviksi todetuilla metodeilla, paljon erilaista liikuntaa, sitä mikä kulloinkin huvittaa, hyvää ruokaa mutta vähän, rentoutumista, oleilua.